Profi2M_Expert
CNC Vezérlő Motor Tuning
(finomhangolása)
Módosítva:
2008. szeptember 23. kedd
Az itt ismertetett információk használata nem feltétele a Profi2ME Vezérlő működtetésének. A Vezérlő Easy Setup-al rendelkezik (előre beállított paraméterek és Jumpereket kell a motor áramához állítani), viszont ha szeretnénk ismerni a folyamatokat és a legtöbbet kihozni a rendszerünkből, érdemes mélyebbre ásni, kipróbálni, tesztelni minden részletet!
Elmélet
és korlátok:
A Profi2ME CNC léptetőmotoros Vezérlő Chopper elvű áramszabályzással
rendelkezik, mely 20 kHz-es PWM generátort használ. Az áramkorlátozó elektronika
a PWM kitöltési tényezőjét hangolja (két, független Chopper kör van
motoronként). A Chopper áramköröknek a billenési pontját a segéd DSP egy
referencia feszültség generátoron keresztül határozza meg, áram, fázishelyzet és
az idő függvényében. A folyamat végén a szabályzás konstans (állandó)
motor teljesítményre történik. Így amíg a tápfeszültségből a Vezérlő képes
megfelelő mértékű feszültséget vételezni, addig a motor teljesítménye és így a
nyomatéka állandó.
A motor által leadott nyomaték arányos a villamosan felvett teljesítménnyel,
ezért törekedni kell az állandó és stabil teljesítmény felvételre. Ha a felvett
teljesítmény csökken, akkor a motor nyomatéka is csökken, ha teljesítmény
felvétel nő, akkor a motor idővel túlmelegszik (leéghet).
A nyomatékesés elsőszámú okozója a motorokban lévő tekercsek induktivitása. Az induktivitás által létrehozott plusz villamos ellenállás (mely az áramfelvételt és így a teljesítményt csökkenti) frekvencia és így sebesség függő. Minél nagyobb sebességgel (lépésszámmal) hajtunk egy léptetőmotort, annál nagyobb feszültséget igényel (ugyanakkora nyomaték leadásához). Ezért egyre növelni kell a motorra kapcsolt feszültsége, ha azt akarjuk, hogy a nyomatéka ne csökkenjen!
Ezt a növelést mérten és stabilizálva végzi el a Vezérlő. A
stabilizálást addig képes ellátni, míg nem egyezik meg a motor által igényelt
feszültség a motorra kapcsolt tápfeszültséggel. Ha innét tovább emeljük a
sebességet, akkor a Vezérlő már nem képes a motor teljesítményét tovább stabilan
tartani és a nyomatéka hanyatlani kezd. Ez a pont a vezérlés billenési pontja.
A billenési pont alatt (lassabb sebességeknél) Chopperres üzemmódban dolgozik a
Vezérlő (stabilizált nyomatékkal), felette DC módban (egyre csökkenő
nyomatékkal).
(a motor tápfeszültség igénye a sebesség függvényében)
Törekedni kell a minél nagyobb Chopper tartományra, hisz csak itt tartható maximálisan a motor nyomatéka.
(nyomaték görbe)
A DC tartományban is használhatóak a léptetőmotorok, de itt a
nyomatékuk a sebesség fokozásával rohamosan esik.
A Chopper tartományt csak a motorra kapcsolt (motortáp) feszültségének egyre
nagyobb emelésével lehet nyújtani. Ámde egy teljesen megálló motor esetén
(sebesség 0!), a Vezérlőnek le kell tudnia szabályoztatni az áramot, a motor
néhány Ohmos ellenállására!
Azt, hogy egy vezérlő mekkora átfogású szabályzási tartományra képes,
tunintényezőnek hívom. A tuningtényező megmutatja, hogy hányszoros feszültséget
képes még leszabályoztatni egy adott motorhoz. Ha ettől nagyobb feszültséget
kapcsoltatunk a motorra, akkor nem képes eléggé leszabályozni és a motor
túlmelegszik. A Profi2ME Vezérlő kb. max. 25×-ös tuningtényezővel dolgozik.
Motor tápfeszültség méretezése:
Feszültség számítása:
A tuningtényező, a motor induktivitásától függő szorzó! Minél nagyobb a motor
induktivitása, annál kisebb a tuningtényezője!
A motor tekercseit a Vezérlő nagy frekvenciával ki és bekapcsolja az áram
névleges értékén tartása miatt. Ezek a kapcsolgatások igen nagy induktív lökő
feszültségeket generálnak. A teljesítmény fokozat FET-jeit védik a bennük
integrált supressor diódák (ezeket az induktív feszültségeket levezetik). A
levezetések erős hőtermeléssel járnak. Minél nagyobb egy motor induktivitása,
annál nagyobb a levezetés által generált hőtermelés (melegedés)! Ezek a
melegedések fűtik a Vezérlő hűtőbordáit, ezért minél kisebb egy motor
induktivitása, annál nagyobb feszültségarányt (tuningot) visel el. A
tuningtényező a motor tápfeszültség és a motor alapfeszültségének a hányadosa
(T=Utáp / Umotor ). Törekedni kell a kis induktivitású
motorok használatára, illetve, ha lehetséges (pl 8 kivezetéses motorok esetén),
a tekercsek párhuzamos kötésével ez javítható (csökken az eredő induktivitása)!
Mivel sokszor nincs adat egy motor induktivitásáról, és nem tudjuk azt megmérni, a motor Ohmos tekercs ellenállásából következtetünk a belső induktivitására (nem tökéletes, de jobb híján használható módszer). A következtetés szerint minél nagyobb a tekercs Ohmos ellenállása, annál nagyobb lehet az induktivitása is (nagy Ohm= vékony és sok menet -> nagyobb induktivitás).
A következő táblázat gyakorlati támpontod ad a motorok alapfeszültsége és a maximálisan javasolt, motor tápfeszültségek közötti összefüggésekre:
Motor alapfeszültsége: (ráírt feszültség) |
Ajánlott motor tápfeszültség: (max. tuning feszültség) |
---|---|
1V | 20V |
2V | 40V |
3V | 45V |
4V | 45V |
5V | 45V |
6V | 45V |
8V | 45V |
9V | 45V |
10V | 45V |
11V | 50V |
12V | 50V |
stb. | ... |
Figyelem! 50V-ot meghaladni tilos! Ügyeljünk a terheletlen tápegységek esetleges feszültség megszaladására!
Egy példa:
A motor alapfeszültsége 4V, és névleges árama 5A
A példában szereplő motor alapfeszültsége 4V. Ennek megfelelően az alkalmazható tuningfeszültség max. ~45V. Tehát ennek a motornak a legmegfelelőbb tápegység egy 45V-os táp lenne. Itt alkalmazható lenne egy 32V-os transzformátor + egyenirányítva és jól megszűrve (Amperenként min. 1000uF), mivel ekkor a feszültség közel 45V-ra felemelkedne.
Természetesen a maximálisan használható tápfeszültség 50V, e felé semmiképp nem szabad menni!
A motor névleges árama 5A. Ennek az 1.4×-esét P2ME esetén azon a Jumper soron (Current) kell beállítani (lásd a leírásánál) amelyikre kötöttük (A, B, C vagy D kártyán). A beállításra nem érzékeny, a közelebbi értéket válasszuk (lásd áram-táblázat)!
(Current Jumper-sor)
Csúcsáram beállítás = 1.4 × Motor névleges!!!
Áram terhelések méretezése:
A motor tápegység áramterhelhetőségénél vegyük figyelembe a motorok névleges
áramait és azt a tényt, hogy mikro-léptetéses a rendszerünk!
A beton biztos méretezés az lenne, hogy minden motor névleges áramának a 2×-esét
vesszük (a kettős gerjesztésű rendszer miatt minden léptetés két tekercs
gerjesztésével történik) és ezeket összegezzük. Ez hatalmas áram összegeket adna
(pl. 3db 2A-es motor esetén 3×2×2=12A, ez mondjuk 30V mellet, 360W-os
transzformátort jelentene). Felesleges!
A gyakorlatban ez a tökéletes együtt járás (totál szinkron) sohasem fordul elő
(vagy ha igen, rendkívül rövid ideig áll fen), valamint a PWM szabályzás miatt,
az áramok kitöltési tényezője is folyton változik (szinte sose 100%). Nyugodtan
méretezhetünk, az így kapott áramérték felével (a példában 6A-ral)! A
gyakorlatban ez a méretezés is kellő, bő tartalékokkal rendelkezik.
Azt a kis időt amíg a totál szinkron fennállna, egy nagyobb kondenzátor áthidalja gond nélkül (minimum Amperenként 1000uF kell, de inkább lehet több is)!
A motorok bekötéseiről és beállításairól a Vezérlő leírásánál olvashat!
Tartóági áram:
A DSP segédprocesszor folyamatosan vizsgálja a Step jeleket, és azok függvényében változtatja a fő processzor beállításait, referencia feszültségét. Segítségével a változó mozgási állapotokra lehet optimalizálni a motor hajtását. Álló helyzetben egy dinamikus csillapítási idő letelte után, automatikusan visszább veszi a motor gerjesztését (tartóági állapot), ezzel elősegítve annak hűtését.
Ezt a tartóági gerjesztést lehet a HOLD Jumper mezőben, két
fokozatban kiválasztani. Nyitott helyzetben 3.3A, zárt helyzetben 4.1A.
Lehetőség szerint a kisebb (3.3A) áramértéket használjuk a jobb hűlés érdekében,
azonban, ha a motor nem elég stabilan tartja meg pozícióját (álló helyzetben),
akkor a nagyobb értéket válasszuk!
Mikro-léptetés:
A mikro-léptetési technika a gerjesztéseket egyik tekercsről a másikra, szinte átúsztatja (szinuszoid formában), ezért a motor rezonanciák szinte teljesen eltűnnek. A köztes léptetéseket a tekercsek különböző arányú gerjesztéseivel állítja elő (DSP). Ezek az arányok szögfüggvényekkel leírt táblázatból származna, így értékük fix.
(1/4 léptetés gerjesztései %-osan)
A gerjesztési táblázat az "ideális" léptetőmotorra van tervezve. A gyakorlatban a motorok tekercsei, pólusai, mágnesei nem pontosan egyformák és így a gerjesztésekre nem mindig pontosan az előre elvárt mértékben reagálnak. Ez az elméletileg megkívánt és a gyakorlatban bekövetkezett szögelfordulásokban eltéréseket (hibákat) eredményezhet.
(Jelzések, Jumperek, csatlakozások)
Ez azt jelenti, hogy nem minden motor használható a legfinomabb
mikro-lépésben! A gyengébb minőségi motorok egyre nagyobb szöghibával állnak be.
Ez a hiba egy teljes körbeforduláskor 0-ra kijön, de a belső lépések nem
egyformák lehetnek.
A gyakorlatban az 1/4-től nagyobb mikro-lépések már erősen torzulhatnak, ezért
kisáttételű CNC gépeknél ezeket előzetesen tesztelni célszerű (motor függő)!
A mikro-léptetési rendszer egy elméleti lehetőség, mely a motortól,
tápfeszültségtől is függően vagy sikeresen használható, vagy csak nagyobb
hibákkal. Alkalmazásának előnye elsősorban a simább (rezonancia mentesebb)
futásban és dinamikusabb gyorsításokban jelentkezik. Nem helyettesíti a CNC
gépek megfelelő áttételezéseit!
Szoftver:
Erősen javasolt a Mach CNC működtető szoftverek használata! E szoftverek rendelkeznek jelenleg a legsimább léptetés vezérlésekkel, aminek a minősége alapjaiban meghatározza a rendszerünk állttal elérhető sebességeket.
Mach2 és Mach3 szoftverek használatánál javasolt az "Enhanced Pulsing" opció bekapcsolása!
(Enhanced Pusing bekapcsolása Mach3 szoftverekben)
Ez az opció tovább javítja a léptető impulzusok egyenletességét, viszont minimum 1Ghz-es PC szükséges hozzá!
A Vezérlő nem érzékeny a Mach szoftverek impulzus időzítéseire!
(Mach3 impulzus adatai)
A biztonság kedvéért mindkét impulzus adatot 2-re érdemes
állítani.
A Sherline mód aktiválása nem szükséges!
Nagyon hosszú (>5m) LPT kábel használata esetén javasolt a Sherline mód
bekapcsolása (a kábel esetleges jelcsillapítása miatt).
CNC gépek sebesség tuningja:
Egy új vagy átépített gép esetén mind a Vezérlőt (Profi2), mind
a CNC programot (Mach3) össze kell hangolni!
A Mach3 kommunikációs portjainak (bitek) összerendelése után (lásd a
Profi2B leírásában), mindig a
mértékegységet (mm) és a számított felbontásokat kell először beállítani (minden
sebesség állítás csak ezek ismeretében történhet)! Ne felejtsük el ezeket az
adatokat mind három tengelynél külön-külön tároltatni (lásd a
Mach3 leírását)!
Utána meg kell keresni minden tengely maximális sebességét. A keresést alulról felfelé haladva végezzük, viszonylag lassú gyorsítások mellett. A tesztek során kézi mozgatásokkal (billentyűzetről vezérelve) hajtatjuk a tengelyeket és megfigyeljük azok mozgását. Fokozatosan emeljük a sebességeket és figyeljük mikor áll meg a motor (visít, de már nem forog).
A léptetőmotorok jó tuningjához és a rendszerünk viselkedésének a megértéséhez ismerni szükséges egy léptetőmotoros rendszer nyomaték görbéjét! Nem a számszerű értékek, hanem azok összefüggései a lényeg!
(komplex rendszer nyomatékgörbe)
Az ábrán látható egy CNC tengely és egy léptetőmotor + Profi2ME CNC Vezérlő nyomatékgörbe együttes.
Jelmagyarázat:
- "Mechanikai fékező nyomaték" = a tengely fékező ellenállása a sebesség függvényében,
- "Megindítás" = a mechanika megmozdításához szükséges minimális nyomaték,
- "Léptetőmotor nyomatéka" = motor + vezérlő együttes eredő nyomatéka,
- "Chopper tartomány" = a motor a vezérlő konstans nyomatékon képes tartani,
- "DC tartomány" = a motor szinkronmotorként, egyre eső nyomatékkal üzemel,
- "Max. sebesség" = a terhelő és a hajtó nyomaték metszése, ez az elérhető legnagyobb gépi sebesség,
- "Billenési pont" = helyét a motortáp feszültsége határozza meg. A tuningtényező mértékében tolható (emelhető) a sebesség tengelye mentén,
- "Max. start sebesség" - gyorsítás nélkül (impulzus szerűen) felette nem üzemel a motor.
Az ábrából leolvasható, hogy rendkívül fontos a gyorsítás
használata, mivel a görbe vissza hanyatló és csak szűk sebesség tartományban
képes gyorsítások nélkül, egyből felvenni a fordulatot! Megfelelő gyorsítások
használatával a teljes görbe kihasználható.
Ne feledjük, hogy minden egyenetlen motorjárás (lásd a
KCam4-et), megfelel egy pillanatnyi
Start-Stop -nak, az-az gyorsítás nélküli indításoknak! E miatt a KCam4-el a
léptetőmotorok csak a 0-Max.start sebességig használhatóak ki! Ugyan ez a
helyzet, ha a Mach3-ban maximumra vesszük a gyorsítást (Accel)!
(Mach3 motor tuning felülete)
Ajánlott impulzus adatok: Step Pulse=2, Dir Pulse=2.
A habvágósok nem használhatnak lassú gyorsításokat (a technológia miatt), de nekik is muszáj minimális gyorsítást alkalmazni, ha a motorokat ki akarják használni!
A PC által szolgáltatott Step impulzusok pontos időzítései felelnek az egyenletes motorjárásért. A Mach2 és a Mach3 ezt az alaplapi időzítők segítségével, a CPU generálja , ami nagyfokú stabilitást jelent (ellentétben a tiszta szoftveres időzítésekkel szemben, mint pl. a KCam4). Mivel a CPU-n keresztül generálódik a Step jel, annak terheltsége befolyásolhatja egyenletességét. Lehetőleg CNC mozgatások közben ne futtassunk megterhelő külső programokat! Viszont az "Enhanced Pulsening" bekapcsolásával - némi plusz CPU terheltség fejében - tovább növelhető a Step jel pontossága (érdemes bekapcsolni)! A kellő tuning eléréséhez biztosítani kell a gyártók által meghatározott minimális CPU sebességet (mivel maga a Mach3 is komoly feladatokat ró a CPU-ra)! Maga az alap Windows is futtat a háttérben sok mindent, ezért érdemes ezekre is figyelni (a http://www.machsupport.com/artsoft/support/support.htm web helyen találunk erre optimalizálási ötleteket)!
A nyomaték görbéről leolvasható, hogy egy normálisan méretezett motor esetén a maximálisan elérhető sebesség mindig a DC tartományba esik. Akkor van kihasználva a motorunk, ha a terhelő nyomaték miatti leállás nem sokkal van az üresen futtatott motor blokkolása előtt (ha 75% feletti, az már nagyon jó).
Fontos azzal is tisztában lenni, hogy a DC tartományban (hiába esik már a nyomaték), nincs lépésvesztés! A léptetőmotor ha kiesne a szinkronból, a visszahajló nyomatéka miatt azonnal blokkolna! Ez látványos és azonnal észlelhető. Ezt a pontot kell megkeresni a tuning során (blokkolás)! Majd a Mach3 adott tengelyét e pont alá kell állítani kicsivel (ahol még stabilan forgatja a motor)!
Fontos, hogy utána ezen a sebességen a teljes mozgási tartományt
végig ellenőrizzük (nehogy valahol kicsit jobban szoruljon a mechanika és akkor
már ott blokkoljon)!
Ha minden tengelyt így megmértünk és beállítottunk, utána újra ellenőrizzük az
egyes tengelyeket, de most már úgy, hogy a mozgatásokat minden tengelyen
egyszerre végeztessük! Erre a stabilizálatlan motortáp feszültség esése miatt
van szükség (ilyenkor a nagyobb teher miatt a motorok kicsit kisebb
feszültségről üzemelnek)! Ha szükséges, csökkentsünk a sebességekből!
Ez a beállított maximális sebesség az adott tengely utazó sebessége,
megmunkálásra (a lézer és plazma kivételével) nem alkalmas (hisz erre még
rárakódik a marás fékező ereje is)! Általában ezen a sebességeken már nem
végzünk megmunkálásokat (túl gyors), ezért kiváló lesz gyorsmozgásokra
(pozícionálásokra)!
Mach szoftverek esetén a kézi gyorsmozgásokat a SHIFT+nyilak, illetve a SHIFT+Page Up/Down gombokkal lehet elvégezni.