Elsőszámú CNC vezérlő programként ajánlott.

 

Tartalom:

× Bevezető
× Beállítások
× Pontossága
× Felülete
× DXF import
× HPGL import
× Több menetes megmunkálási lehetőség
× Wizard-ok: 
×      Egyszerű szöveg gravírozása
×      Kör alakú zsákmarás
×      Körpályás fúrások
× Regisztráció

Letölthető Mach2 felület!
(Magyar felület)


(Angol felület)


http://www.artofcnc.ca

Módosítva: 2010.01.14.

A tapasztalatok alapján idáig a legjobban használható, maximum 6 tengelyes (2db LPT porttal és 2db Profi1 PWM Vezérlővel) CNC vezérlőszoftver.

Figyelem! A gyártó weblapjáról letölthető Development Version változat még fejlesztés alatt áll (gyakran frissítik) és ezért néhány funkciója még hibásan is működhet!

A legfontosabb beállítások, tapasztalatok idáig:

A program indítása előtt minden Windows-os hangot (rendszerhangot) ki kell kapcsolni! Ellenkező esetben a Mach2 drivere megbolondulhat egy hang megszólalása után! Érdekes módon nem minden hangkártya esetén. Az asztali gépemben egy SB Live 5.1 hangkártya van aminél ez a jelenség fen áll, de a notebook-omnál amibe egy egyszerű hangkártya található, nem jelentkezik ez a probléma.

Motorléptetése simább mint a Master5-é, a program felépítése hasonlít a Master5-re de különbözik a KCam4-től.

A program pontosságát megvásárlása után tudtam tesztelni (1000 soros G-kód limit feloldása után) a Spirálteszttel és 3D marássokkal. Az alapos tesztek és műszeres mérések után biztonsággal kijelenthető, hogy a program pontossága első osztályú!
A részletes ismertetést lásd később!

A Mach2 által kezelhető bemeneti file formátumok:

- G-kód ( .tap kiterjesztéssel),
- HPGL plotter file,
- DXF (R12) 3D-s model file,
- BMP, JPG képek,

Ezenkívül sok wizárd (varázsló) áll rendelkezésre primitívek gyártásához (kör, négyzet -vágás, -fúrás, -marások, stb.)

Excellont (fúrási) file-okat sajnos nem kezeli (ellentétben a KCam4-gyel). Plazma vágók vezérlése esetén a HPGL file import nem használható, mert a gyújtás vezérléseket (pálya áttérések esetén) csak DXF importnál generálhatóak le helyesen.
Lézervágókhoz meg pont a HPGL import kínál optimalizációs lehetőséget!

Demó változat korlátozásai:

A szerzők weblapjáról letölthető demó változat egyben a megvásárolható változat is, de a regisztrációs file hiányában - mely névre szóló - néhány korlátozást tartalmaz. A regisztráció lehetőségéről bővebben itt olvashatnak!

A jelenleg ismert korlátozások (demó változatban):

-1000 soros G-kód feldolgozási határ,
-G-kód megadott sortól való futtatása (csak elejéről indítható),
-G-kód végrehajtása után ismételhető zéró pontra állás (futószalag szerű gyártásra emiatt nem használható G-kód limit alatt sem!)

Mach3Mill Teljes Magyar Leírása


(Mach3 Mill Magyar Kézikönyve pdf formában)

A leírás ugyan a Mach3-ra készült, de tartalmaz mindent a Mach2-ről (Mach3 a 2-es bővített utódja)! A program teljes használati és beállítási leírása Magyarul (152 oldalon, 3MB)!


Setup

Fontos! A Mach2 első telepítése után érdemes elindítani (felrakni) a Mach2 könyvtárában lévő "separateur decimal.reg" nevezetű regisztrációs file-t! Ha ezt nem tesszük meg, a wizárdok és makrók nem fognak jól működni!

Egyszerűsített beállítás, telepítés

A Mach2 és a Mach3 is az összes beállításokat egy file-ba tárolja (egymással nem felcserélhetőek!). A file helye a feltelepített program könyvtára (pl: C:\Mach2), a file neve: Mach2Mill.xml.
Egy gép és a Vezérlő összes beállításait tudjuk szállítani egyik PC-ről a másikra ha ezt a file-t átmásoljuk. A mellékelt táblázatban megtalálható a Profi1 CNC PWM Vezérlő két legelterjedtebb típusának beállításai. Ha a megfelelő file-t bemásolja az Ön Mach2 könyvtárába, akkor a legfontosabb beállításokkal nem kell bajlódnia! Természetesen a Motortuning beállítások az én gépemre vonatkoznak, ezért ezeket mindig illeszteni kell az Ön gépére (felbontások, sebességek és gyorsulások adatai)!

Mach2 turbó Setup:

PCB V3.x PCB V4.x
Mach2Mill V3.2.zip Mach2MillV4.1.zip

A megfelelő file-t ki kell csomagolni a Mach2 könyvtárába (felülírni a régit), ezzel telepítve van az összes szetup.
Az xml file tartalmazza az aktuális képernyőfelület paramétereit is, ezért a fenti beállítások előtt a Profi V2.0 felületet telepíteni kell (a Setup ezt használja)! Ellenkező esetben egy nagy csupasz képernyőt találunk a setup bemásolása után!
Utána érdemes a Mach2-őt elindítva végignézni az összes beállítást és a saját igényeinkre módosítgatni.

Részletes Setup és magyarázata

Haladjunk sorba a "Config" (beállítás) menü alapján, fentről lefelé:

Alkalmazott mértékegység:


Mértékegységek

Port alapbeállítások:


LPT1-es portú Profi1 PWM Vezérlő esetén
(Csak a program regisztrálása után lehet a Kernel sebességét feljebb állítani!)

Fontos! A Kerner Speed-et 25000 Hz-re kell állítani!

Itt adható meg az egy illetve a két LPT port használata (és címeik), valamint a tengelyek számai (max 6 db). Később a printer port száma alapján (#1 vagy #2) lehet az egyes biteket és portokat összerendelni.
Profi1 Vezérlő alkalmazása esetén elég a Mach2-őt 25000 Hz-en járatni (a Vezérlő kb 13000 Hz-es 3D-s szimultán feldolgozásra képes), ezzel a program processzor terhelését lehet csökkenteni (így már egy 600 MHz-es Celleron-nal is beéri, kb. 70-90% CPU terheltség mellett).
Mach2 V6.00x-től megjelent itt egy USB driver és egy soros kommunikációs lehetőség is (még nincs róla több információ).



Bemenetként csak a vész stopot engedjük meg (mivel nem engedi letiltani).


Ez a bitkiosztás Profi1 PCB V3.2-es (régi típusú) Vezérlő nyákra igaz!

A konkrét portok-bitek és funkciójuk összerendelésének a helye. Pl. External Activation (jelen esetben a relé) = magas szinten aktív, 1-es LPT porton a 14-es láb. A 0-ás LPT-port az inaktív állapotot jelenti.


Ez a bitkiosztás Profi1 PCB V4.x (új) Vezérlő nyákokra igaz!

Általános beállítási táblázat PCB V4.1 nyákokra:

Funkció LPT lábszám
Port=&H378  
X Step 8
X Dir 4
Y Step 6
Y Dir 7
Z Step 3
Z Dir 9
Port=&H37A  
Spindle(Mill) 14

Slave Axis


Nem használjuk

Motor tuning (sebesség, gyorsulás, lépésszám adatok):


Ez az én gépem X tengelyére vonatkozik (3D).

Fontos beállítási adatok: Minimum Pulse Width=10 uS és Direction PreChange=50 uS!!!

A következő paramétereket tengelyenként kell megadni:
Step per Unit = egységnyi (pl. mm) elmozduláshoz szükséges motor léptetési szám (a motortól és az áttételtől függ).
Vel = sebesség Unit/másodperc-ben (pl. mm/másodperc). A motortól és a mechanikától függő értékek.
Accel = gyorsítás Unit/másodperc^2-ben. A motortól és a mechanikától függő értékek szintén.

Az adatok módosítása előtt ki kell jelölni az adott tengelyt, majd a módosítás után Save Axis!

Motor Reversals:


Ha a motorok fordítva forognának

Backlash Values (kottyanás mértéke)


Pontatlan mechanika esetén itt lehet a kottyanás mértékét és a kompenzáció sebességét megadni.

A szoftveres kottyanás kompenzációnál (Backlash) külön-külön megadható minden tengelynél a kottyanás mértéke (unitban) és egy egységes kompenzációs sebesség a maximum sebességhez képest %-ban.
A szoftver ezen megoldása igen kifinomult és jól működik! Minden irányváltáskor a beállított és később engedélyezett (lásd lentebb) kompenzációt a beállított %-os sebességgel végrehajtatja, de maga a kompenzációnál nincs gyorsítás és lassítás! Ezt a % megadásánál figyelembe kell venni (nehogy lépésvesztés lépjen fel)!

Homing Configuration:


Ez még nem világos...

Software Limits (a program méret korlátozása):


10m×10m nem kevés...

Át kell állítani a Min értéket negatív tartományba is, hogy mozoghassunk negatív irányokba is! Ez az érték lehet, hogy a program állttal használható max. korlátok? kb 10×10m-es gép? Nem is rossz!

Output Devices (maró motor vezérlés):


A relé mind két irányba meghúzzon és a maró 2s-ig felpörög.

ToolPath (grafikus maróút pálya megjelenítése):


Mit és milyen színekkel jelenítsen meg 3D-ben...

Logic Configuration (logikai vezérlések):


Ezen még valószínűleg lehetne finomítgatni...

Az 5.99-töl megjelentek a hang effektek is. Ha a hangképzés bezavarna, azt is itt lehet letiltani (Allow Wave és Allow Speech)!

State (állapotok):

Az "Enchanced Pulseing" nagyobb impulzus egyenletességet (sima motor járást) biztosít, kicsit nagyobb CPU terheltség mellett. Gyors PC-k (>2GHz) esetén ajánlott bekapcsolása. Lassú PC-k esetén zavart okozhat!

A "Backlash Off/On" kapcsolja ki és be a kottyanás kompenzációt.


A beállítások adatai A Lock/Unlosk műben jelszóval levédhetők.


DXF impurt és beállításai:

Ez a panel nagyon hasonlít a Master5 által használt DXF importhoz. Az importálás sorrendje a számozás alapján történik (fentről lefelé). Előszőr (1) betöltetjük a kívánt DXF file-t.

A Rapid Plane a gyors mozgatások magassága unit-ban. Két pálya közötti áttérésnél használt szerszám magasság.

As Drawn kikapcsolása esetén a rajzot a gépi 0,0 pontra illeszti! Bekapcsolása esetén a rajz által meghatározott ponton lesz.

Plasma [THC] funkciók a plazma vágóknál használatos gyújtási funkciókat vezérli. Alkalmazása esetén a Rapid Plane áttérésekor kikapcsoltatja a plazmát (nem vágja át a lemezt két pálya között)! A plazma gyújtását a morómotor reléjével lehet vezéreltetni.

 Utána a Layer Controlnál beállítjuk az importálási paramétereket.

Ez a legfontosabb rész! Itt láthatjuk a DXF file rétegeit amit megrajzolásakor létrehoztunk. Minden rétegnek külön, külön megadhatjuk a használatát.
Sorrendben:
Layer Name = rétegek elnevezése.
On/Off = On használjuk, Off nem használjuk az adott réteget.
Tool # = a réteghez rendelt szerszám száma (a szerszám adatai módosíthatják a marópályát).
Cut Z Coord. = Marási mélység megadása unit (pl: mm)-ben.
Feed Rate = marási sebesség unit/perc-ben
Plunge Rate = Befúrási (lefele) sebesség unit/perc-ben (a szerszámot lefele ezzel mozgatja, felfele max sebességgel)
Spindle Speed = marómotor fordulatszáma amennyiben a program közvetlenül PWM-mel vezérli a motort (Profi Vezérlő esetén ez nem játszik)
Cutting Order = végrehajtási sorrend a rétegek között (prioritás)

Ezek az adatok mind befordítódnak a generált G-kódba.

Ezek után Generate G-Code -al le kell menteni a generált G-kódot (egyébként nem importál). Később, ha újra szükség lenne rá, elég csak ezt a G-kódot betölteni.


Pontossági tesztek


("Teszt környezet")

PCB V4.1 nyák használata esetén, és a program helyes beállítása után, kiváló eredményeket produkált a program!

Tökéletes végpont és érintések!
Hibátlan Spirálteszt eredménye

FIGYELEM!
PCBV4.0x átalakítás leírása PCB V4.1-é itt!

 


Felület

A Mach2 egyik különlegessége a nagyfokú testreszabhatósága. Amellett, hogy a CNC gépünk gyakorlatilag minden paraméterét szabadon beállíthatjuk, még a program kezelőfelületét és nyelvezetét (a menük kivételével), valamint az egyes funkciók (pl. gombok) működését is szabadon programozhatjuk (Visula Basic Script rutinokkal)! Lehetőség nyílik a programot teljes egészében a gépünkre szabni.
A testre szabáshoz a Mach2 könyvtárába felkerült Mach2Screen.exe nevű programot kell elindítani.


Mach2Screen.exe

Ezzel a programmal a Mach2 vezérlő (Mill és Turn és egyéb felületek) minden egyes gombjainak, LED-jeinek, feliratainak és adatmezőjének minden paramétere (helye, mérete, nyelve, funkciója) szabadon megváltoztatható! A programba be kell tölteni a megváltoztatásra szánt képernyő set-et (pl. 1024.set), vagy teljesen új is létrehozható vele. Kezelése nagyon hasonlít a Visual Basic grafikus objektum szerkesztőjéhez. Bármelyik elemre kettőt kattintva hozzáférhető annak tulajdonság ablaka, ahol minden befolyásolható paramétere hozzáférhetővé válik. Használatáról angol nyelvű leírást találhatunk a program weblapján. Érdemen tanulmányozgatni, igen sok lehetőség rejlik benne!

Az így szerkesztett vagy újonnan létrehozott felületet a Mach2-ben a Layouts/Load Layout menüvel tölthetjük be. Ezekután érdemes a programból kilépni és újraindítani (a teljes inicializálások miatt)! A program letárolja a felületünk nevét és elérhetőségét (ez lesz az alapértelmezett felület).


Hobby CNC Profi1 CNC Vezérlőre optimalizált felület

Profi CNC 3D Screen
(Mach2 felületek)

Letölthető képernyő file-ok:

3D ProfiV1.0 : Profi.set (75 kB)
3D ProfiV1.1 :Profi11.set (75 kB)
3D ProfiV2.1:Profi21.exe (86kB)
(Info lejjebb!)

 Ismertetések:


(3D ProfiV1.0)

A  képernyő file-t be kell másolni a Mach2 könyvtárába (pl. C:\Mach2) és a Mach2-őt elindítva a Layouts/Load Layout menüvel tölthető be (a programot ezután újra kell indítani)!
Jelenleg a főképernyője (Futtatás) van lefordítva és a Vezérlőre optimalizálva (a többi képernyő is elérhető angolul).

A Felület használatának ismertetése:

Vész Stop:

Feloldásáig a legtöbb funkció tiltott lesz. Megmunkálás közben ez vagy az Esc gomb vész stop-ként funkcionál.

Ablakváltók:

A külömböző ablakok váltására szolgál. Jelenleg csak a Futtatás ablak van magyarosítva és a vezérlőre optimalizálva (ezen ablak ismertetése következik). A többi ablak angolul és eredeti formájában érhető el.

Futtatás ablak:

Pozíció jelzések:

Az aktuális koordináta pozíciók jelzése unit-ban (a setup-ban meghatározva mm vagy inch).
A Zéró gomb mindhárom koordinátát nullázza, a többi csak a hozzá tartózóakat. Az anyagot megérintjük a szerszámmal és ezen gombok segítségével vesszük fel a virtuális 0,0,0 pontokat. Innen számítjuk a megmunkálási adatokat, utakat.
A Skálázva mezőben (a +1-et átírva és Enter) lehet nagyíttatni és kicsinyíttetni a marópályákat. A LED-ek az 1:1 állapottól való eltérést jelzik ki.
A Rádiusz Módosítás LED jelzi ha a szerszámadatok a programozott utakat módosítják (csak külön kérésre).

G-Kód ablak és kezelő gombjaik:

A programba közvetlenül (pl: File/Load G-Code) vagy importálás útján (pl: DXF importtal) betöltött G-kódot találhatjuk meg ebben az ablakban. A kiemelt világosabb sor mutatja futás alatt az éppen végráhajtás alatti G-kód sorát. Ha a görgető nyilakkal mozgunk a G-kód soraiban, a középen található marópálya ablakban (path) láthatjuk grafikusan az adott sor útvonalát.

Az ablak felet található öt gombbal megváltoztathatjuk ezt a G-kódot:

Szerkeszt - egy külső program segítségével (pl. jegyzettöbbel) beleszerkeszthetünk a G-kódba.

File zárása - kiléphetünk a megnyitott G-kód file-ból (ablak törlése).

Újratöltés - újra tölti amár egyszer megnyitott G-kódot.

Eddigiek - Az utoljára használt G-kod file-ok listája.

Új - új G-kód megnyitása.

Szerszámpálya útvonal ábrázoló 3D-s ábra:

A betöltött G-kód által meghatározott szerszámútvonalakat ábrázolja 3D-s képként.
Az egér és gombjai segítségével és néha a shift gomb nyomvatartásával forgathatjuk a tér bármely irányában és mozgathatjuk a síkban, valamint nagyíthatunk az ábrán. Az ábrára kettőt kattintva vissza áll az alapértelmezett nézetre.

A Rajzol gomb újrarajzolja az ábrát, a Fej követés bekapcsolása esetén a képernyő közepére a szerszámfej fixálva lesz megjelenítve az ábra (egyébként az ábra fix és a szerszám mozog).

G-kód végrehajtási műveletek:

A betöltött G-kódot ezekkel a parancsokkal (gombokkal) lehet végrehajtatni.

A gombok nagyrésze elég beszédes, jelentése magátol érthető. Csak az érdekesebb gombokat ismertetem:

Zéró pontra - a nem zérópontban álló szerszámot a szoftveres 0,0,0 pontra mozgatja.

Több menetes - ez a G-kód által meghatározott mélységig több meneten keresztüli megmunkálást tesz lehetővé.
Mély 2D és 3D-s marásoknál igen hasznos funkció. Részletesebb leírását lásd később!

Szerszám csere - a setup-nál meghatározott szerszám cserélő pozícióba mozgatja a gépet (nagy gépek esetén nem kell behasalni az asztalra..)

Z Fel - a setup-nál meghatározott "biztonsági" magasságba emeli a Z tengelyt.

Futás innen - a sor mezőbe beírt és enterrel elfogadtatott sortól hajtja végre a G-kódokat (csak regisztrált program esetén).

Be/Ki - töbmenetes végrehajtás kapcsolója (lásd később).

Marómotor - a vezérlőkártyán lévő relé működtetése.

LED-ek:

Bal felső a G-kód futását jelzi

Szerszám csere - a G-kódban programozott szerszámcsere kérelmet jelzi

Megmunkálási menetek - aktív állapotát jelzi

Z módosítás menetenként - lásd később

Marómotor felpörgetés - a setup-ban meghatározott marómotor tehetetlenségi idejéig (start) jelez.

Marómotor - bekapcsolt állapotát jelzi

Kézi mozgatás:

A kézi mozgatások (Jog) módját és mértékét határozza meg.
A két tengelyt X-et és Y-ont a nyilakkal, a Z tengelyt a Page Up és Page Down gombokkal normál sebességgel (lásd a Lassú Jog aránya %-ban mezőt) mozgatunk, Shift-el és a gombokkal egyszerre a maximális sebességgel mozgatunk.
A Jog maximális sebessége a motor tuning menünél meghatározott max sebesség az adott tengelyen! Ezt vesszük 100%-nak.
A Jog Mód gombbal lehet váltani a kétféle mozgatási mód között. Van folyamatos (amig nyomjuk a nyilakat addig megy) és van növekményes (egy nyomás = egy növekményes étéig mozgat szakaszosan).
A növekményes módban a Jog növekmény mezőben meghatározott úthosszig mozgatunk egy gombnyomásra (akár 0.00001mm-eseket is). A Körbe gombbal a setup-ban meghatározott növekmény listában lépegethetünk körbe, körbe.

A Lasú Jog mezőbe beírhatjuk a Shift nélküli folyamatos mozgatás sebességét %-ban.

Marási sebességek:

A G-kódban programozott (vagy nem programozott pl. 3D képek importálásánál, lásd később) sebességeket lehet felülbírálni ezzel a mezővel. Az adatok ugyan bármikor átírhatóak (és Enter), de érvényre csak egy új futtatás alkalmával lépnek (menetközben nem)!
Mértékegységük Unit/perc (pl. mm/perc)!!!

Az alsó Egység/for a pillanatnyi sebességet mutatja Unit/perc-ben.

Megmunkálási idők:

A Munkaidő az egy menetnek az ideje (többmenetes megmunkálás esetén menetenkénti időt jelent).
Időbecslés gombbal megbecsültethető vele egy menet ideje (egymenetes munka esetén a teljes munkaidő).
Becslésnél az aktuális marási sebességekkel számol (lásd fent)!

Egyéb jelzések:

Egység - a két lehetséges mértékegység állapota. Váltása esetén a programot újra kell indítani.
M1 - utasítás végrahajtása vagy eldobása állapot.
Blok törlés - végrehajtása vagy eldobása állapot.

3D Profi V2.x felület

Letölthető Mach2 felület!
(Továbbfejlesztett, grafikus felület)

A képernyő felület Regisztrált Mach2 V6.11L-el tesztelt. Továbbfejlesztett képernyő, kibővített billentyű használattal, Magyarul!
Működése hasonlít a V1.0-hoz, de annak hibáit kijavítva. Magyarra lefordítva csak a Végrehajtás ablak van, a többi Angol.

Telepítése:

Az önkicsomagoló exe file-t be kell másolni a Mach2 könyvtárába majd elindítani.
Feltelepítése után a Mach2-ben a szokásos módon meg kell adni a Profi20.set file helyét (Mach2 könyvtárában lesz).

Billentyű parancsok:

"ESC" Vész stop (Reset)
"nyilak és PageUp, PageDown" lassu kézi mozgatás
ugyan ezek +"Shift" gyors kézi mozgatások
"F1" - "F7" ablakok
"0" (karakteres billentyűzeten a nulla) 3D zéró
"v" Végrehajtás
"s" Stop
"Home" futás 3D zérókra
"0" Numerikus billentyűn, újrarajzolás
"Del" Numerikus billentyűn, Relé be/ki (ha van Maró fordulat beállítva)!
"+" Numerikus billentyűn, Maró fordulat növelése
"-" Numerikus billentyűn, Maró fordulat csökkentése
"Backspace" kézi mozgatási mód váltása (folyamatos/növekményes fix értékekkel)
"Space" Szünet


Több menetes megmunkálás

Egyik nagyon hasznos funkciója a programnak, hogy lehetőség van egy olyan G-kód végrehajtási módra aminél a G-kód által előírt mélységet csak opróbb lépésekben több menet során érjük el. Ha pl. a G-kódban nagyobb mélységet kel marózni mint amit a szerszámunk egy menetben képes az adott anyagban, a szerszámmal fogásmélységenként, több menetben maróztathatjuk ki az anyagot. Nagyon jól jön ez a funkció a 3D-s képek mélymarásához (látványosabb hatáshoz)!
A lényege a dolognak a következő:

A betöltött G-kóg határozza meg a maximális Z mélységet amit a menetenkénti marásnál el akarunk érni.
Meg kell adnunk, hogy hány menetben (+ az első marás) szeretnénk elérni ezt a mélységet.
Meg kell adni, hogy az első marást milyen mélységgel kezdjük.
Meg kell adni, hogy menetenként mennyivel növeljük a mélységeket (Max mélység ==kezdö mélység+(menetek száma×növekmény))


Ha képlet nagyobbra adódna (mélyebbre) mint amit a G-kód meghatároz, nem megy mélyebbre, csak feleslegesen fogja bejárni a már elért mélységet! Ez teszi lehetővé a 3D-s alakzatok marását, mert azok a pontok amik már kellő mélységben kimaródott, nem mélyül tovább (igaz, hogy ezt is bejárja majd feleslegesen)! Ami még szebbé teszi az egészet, hogy az ideiglenes pályát a már kész pályával interpolációval közelíti!


(Többmenetes interpoláció)

A képen látható mintát 4 fogással (első marás+ 3 menet) alakult ki. A 3. menetben nem a menet növekménynek megfelelő mélységben marózott, hanem a G-kódban meghatározott mélységig. A köztes útpályákat interpolációval közelíti a kívánt eredményhez.

Ugyan a kék mező átírásával és a Be/Ki gombbal is aktiválható ez a funkció, de a jelenlegi (V5.96) a menetek váltásakor elrontja (bug) a kezdőpontot! A jó működéshez a Több menetes gomb segítségével kell aktiválni ezt a funkciót! Remélhetőleg ez a hiba később ki lesz javítva.

A Több menetes gombra kattintva egyenként kéri be ezen adatokat:


A - Mennyi menetben lesz megmunkálva (végeredmény=első marás+menetek száma)?


B - Az első marás mélysége? (negatív ha lefele marózunk)


C - Menetenkénti növekmény? (pozitív szám)

Vég mélység=B+(A×C) vagy ha hamarabb eléri a G-kód által meghatározott mélységet, akkor G-kód (lásd az ábrát)!!!


HPGL file-ok importja
(gravírozáshoz a legjobb és legegyszerűbb file formátum!)

Azoknál a programoknál amik exportálásnál ismerik a HP plotter file formátumát (HPGL-t), célszerűbb ezt kihasználva tervezni! Ennél a file formátumnál nem jelentkezik a DXF-eknél meglévő kör záródási problémák (pl. Corel Draw-nál) és így azok nehézkes konvertálása, valamint nem kell a szöveget konvertáltatni simmibe (DXF-nél curves-szé). Rajzolás után egyből mehet a hpgl file export (mérte helyesen) és a Mach2 ezt hibátlanul importálja.

Lépések (pl. Corel Draw 11 -> HPGL -> Mach2):

Corel Draw-ban:


A megrajzolt (mérethelyes) ábra kijelölése.


Exportálása HPGL Plotter File-ba (Save as Type). Ha a Selected only ki van jelölve akkor csak a kijelölt részt fogja elmenteni, egyébként az egész lapot.


A következő kérdés ablak tartalma lényegtelen, mert majd a Mach2 ezt figyelmen kívül veszi.

Mach2-ben:


Ki kell választani a Hpgl importot.


Itt meg kell adni a Browse..gombbal az előbb lementett HPGL file-t


A párbeszéd ablak Fájl típusát *.plt-re kell állítani mert a Corel Draw ilyen kiterjesztéssel ment.


A méretet be kell állítani a Corel Draw-ban beállítottnak megfelelően (ha mm-volt akkor Metric), egyébként nem lesz mérethelyes!
A Translations mező Pen Up értéke lesz a szerszám átlépések magasséga (pozitív számok!!!) unit-ban.
A Pen Down lesz a marási mélység (negatív számok!!!) unit-ban.
A Spindle legyen bejelölve egyébként nem kapcsolja be a marót!!!
Az As Drawn legyen kikapcsolva ha azt akarjuk, hogy az ábra bal alsó sarka legyen a 0,0 pont (egyébként a Corel által adott 0,0 lesz)!!!
Check only for laser table lézer vágási optimalizáció.
FeedRate lesz a marási sebesség (unit/perc-ben)!
Z-Feedrate% lesz a befúrás sebessége a marási sebességhez viszonyítva %-ban!
Az Import File-al le kell mentetni az így generált G-kódot!


Marásra kész import vége.


Záródó körök és hibátlan ékezetes betűk.

Ismételt felhasználás esetén elég csak a már lementett G-kódot betöltetni.

Egy fontos különbség a HPGL és a DXF import között (generált G-kód eltérés ugyan arról a rajzolatról (V6.00RC4)):

DXF importnál a G-kód kezdésnél felemeli a Z tengelyt utazó magasságba és így indul el a kezdőpontig (biztonságos kezdés, nincs oldalirányú elmozdulás a munkadarab megérintési pontjából). HPGL importnál a szerszám a kezdőpontba lineáris interpolációval (egyszerre mindhárom koordináta mozgatásával) indul el! Ez odafigyelést igényel mert nyomot hagyhat a munkadarabon a megérintés pontjában (elindul oldalra is és közben emel), rosszabb esetben szerszámtörést is okozhat!


Wizard-ok
(speciális műveletek)

Fontos! A Mach2 első telepítése után érdemes elindítani (felrakni) a Mach2 könyvtárában lévő "separateur decimal.reg" nevezetű regisztrációs file-t! Ha ezt nem tesszük meg, a wizárdok és makrók nem fognak jól működni!

A Wizardok külső beépülő modulok a Mach2-ben. Speciális, célfeladatokat végeznek el a Mach2 szolgáltatásait felhasználva, esetleg azokat módosítva saját kezelő felületekkel.
A Wizard-ok vagy az ArtSoft, vagy külső cégek, emberek termékei, melyeket ha arra érdemesnek talál az ArtSoft, belerakja a legközelebbi frissítéseibe.

Az éppen elérhető Wizard-okat megtaláljuk a Wizards/Pick Wizard... menük alatt:


(speciális fumkciók, Wizard-ok)

Általában elindításuk (Run) után, a wizard-ok átalakítják a kezelő felületet az adott célfeladatra optimalizálva és a panelek beállítása után generál egy optimalizált G-kódot, melyet lement és visszalép a főpanelba (pl. Profi CNC V1.1) ez után munka elvégeztethető (marás, fúrás, stb.) innen.
A wizard-ok felületét, funkcióit folyton fejlesztik, ezért előfordulhat, hogy az éppen használt verziónál kissé eltérnek (bővülhetnek) az éppen elérhető gombok, kapcsolók!

Write (Text Engraving):
(egyszerű, egyvonalas, ékezet nélküli szövegek gravírozása)

Az Angol Wizard:

Ez a wizard kiválóan alkalmas munkadarabok egyedi szöveges azonosítójának gravírozására miniatűr méretekben is (egyvonalas, jól olvasható betűk)
Elindítása után a következő kezelőfelületet kapjuk:


(Text Engraving)

A kezelő felület egyértelmű és önmagáért beszél.
Ami érdekesebb lehet:

Direction = szöveg iránya
Mirror = tükrözés
Z Top Material = anyag felszine (alapvetően 0)
% Separation = térköz %-ban
Height = betü magasság Unit-ban
Save Setting = lementi a beállításokat
Return to Main Screen = G-kód generálása nélkül lép vissza.
Write (Enter gomb) = G-kód generálása és visszalépés a főablakba.

A tasztatúra gombokra kattingatva írhatjuk a szöveget amit a Write (Enter gomb) segítségével ment le a program és lép át a főablakba (Profi V1.1)

Ezek után a Mach2 látja a G-kódot és végrehajtható a gravírozás.


(munkára kész)

Alapesetkén az így generált G-kódot a Mach2 könyvtárába, Write.tap-néven menti le, amit szükség esetén a Szerkeszt-Jegyzettömb-Mentés másként menükkel átnevezhető és áthelyezhető!
A betűk íveit G1 interpolációval csinálja (nagyon jó)!

Circular Pocket (Cut a Circular Pocket):

Spirálalakban elvégzett, többmenetes zsákmarás. Kiválóan alkalmas pl. csapágyfészkek kialakításához.


(többmenetes zsákmarás)

Paraméterek:

X és Y Center Pos = a spirál középpontja,
Pocket Dia. = a spirál külső átmérője (a kívánt külső átmérő)
% Stepover = a szerszám átmérőhöz viszonyított fogás %-ban,
Ramp Dis. = a spirál oldalfalától ennyivel húzza vissza kiemelés előtt (nem csikarja össze a felületet!),
Feedrate = marási sebesség,
Rapid height = kiemelés magassága [unit/perc],
Feed Plunge = befúrás sebessége [unit/perc],
Depth = a zsák kívánt mélysége [unit],
Step Depth = menetenkénti fogás (mélyítés) [unit],
Tool Dia = szerszám átmérő (figyelembe veszi a pálya számításnál!) [unit],
Tool Number = a szerszám tool listabeli száma (futáskor bekéri),
CW, CCW = spirál forgás irány,
Spindle RPM = szerszám forgási sebessége (Profi1 Vezérlőnél nem játszik),
CW, CCW (M3) = szerszám forgás irány (Profi1 Vezérlőnél nem játszik),
Unit = egység váltása,
Coolant = hűtőfolyadék vezérlés (Profi1 Vezérlőnél nem játszik),
Post Code = G-kód generálása,
Exit = vissza a főablakba.


(marási pálya)

Circular bolt pattern (Drill Circular Bolt Pattern):

Körpályás, akár többmenetes, mély fúrások. Alkalmas pl. vastag anyagok kör kivágására forrással.


(vágás furással)

Paraméterek:

X, Y Position = a kör középpontjai,
Bolt Circle Dia = a kör átmérője (fúrások középvonala),
Start Angle = első fúrás kezdéspontja fokban,
Number of Holes = fúrások száma,
Depth of Holes = fúrások mélysége,
Rapid Height =kiemelés magassága,
Pack Depth = menetenkénti mélység,
Tool Number = szerszám Tool List-beli száma (be fogja kérni),
Feedrate = fúrási sebesség,
Dril, Deep Hole Drill, High Speed Peck = fúrási módok (sima, több menetes mély fúrás, gyors és több menetes fúrás),
Unit = egység,
Post Code = G-kóg generálás,
Exit = vissza a főablakhoz,
Save Setting = beállítások mentése,
Coolant = hűtőfolyadék vezérlés (Profi1 Vezérlőnél nem játszik),
a többi nem érdekes (nem játszik a vezérlőnél)


(körpályás fúrások)

stb.


Regisztráció


(Mach3 Mill Magyar Kézikönyve pdf formában)

A leírás ugyan a Mach3-ra készült, de tartalmaz mindent a Mach2-ről (Mach3 a 2-es bővített utódja)! A program teljes használati és beállítási leírása Magyarul (152 oldalon, 3MB)!

A weblapról (http://www.artofcnc.ca/DownLoads.htm) letölthető programok demók, és a megvásárolható változatok is egyben! A liszenc file hiányában funkció korlátosak (lásd a bevezetőben leírtakat).
Az Art of CNC felhatalmazott OEM disztribúcióval és így megtakarítható az átváltási és banki tranzakciós költségek! Itt a liszenckérelmet közvetlenül lehet megrendelni forintban és a továbbiakat én intézem.

A liszenc kérelemnél  meg kell adni a kért regisztrációs nevet (nem tartalmazhat Magyar ékezetes betűket). A kérelmet mindig visszaigazolom! A regisztrációs díjat át kell utalni a

Az összeg beérkezése után, 24h-án belül megküldöm mail-ben a névre szóló regisztrációs file-t (Mach1Lic.dat). A regisztrációs file-t be kell másolni a feltelepített program mellé (pl: C:\Mach2 v. C:\Mach3 könyvtárba). Ez a regisztráció korlátlanul érvényes a Mach1; Mach2; Mach3 programokra és ezek update utódjaikra!

A regisztrációval terméktámogatás is jár, melyet a regisztrációs név megadásával (e-mailben), az Art of CNC-nél lehet igénybe venni (Angolul). Bővebb információért forduljon a szerzők weblapjához.

Számlaigény esetén, ezt a szándékot külön a vevőnek kell intéznie az Art of CNC-vel!