 Profi2A CNC 
Vezérlő Motor Tuning
Profi2A CNC 
Vezérlő Motor Tuning
(finomhangolása)
Módosítva: 2006. december 30. szombat
Az itt ismertetett információk használata nem feltétele a Profi2A Vezérlő működtetésének. A Vezérlő Easy Setup-al rendelkezik (előre beállított paraméterek és csak egy trimert kell a motor áramához állítani), viszont ha szeretnénk ismerni a folyamatokat és a legtöbbet kihozni a rendszerünkből, érdemes mélyebbre ásni, kipróbálni, tesztelni minden részletet!
 Elmélet és korlátok:
Elmélet és korlátok:
A Profi2A CNC léptetőmotoros Vezérlő Chopper elvű áramszabályzással rendelkezik, 
mely léptetéskor 20 kHz-es, tartóágban 3 fokozatban állítható PWM generátort használ. Az áramkorlátozó elektronika a PWM 
kitöltési tényezőjét hangolja (két, független Chopper kör van motoronként). A Chopper áramköröknek a billenési pontját a DSP 
algoritmus egy referencia feszültség generátoron keresztül határozza meg, áram, fázishelyzet 
és az idő  függvényében. A 
folyamat végén a szabályzás konstans (állandó) motor teljesítményre történik. 
Így amíg a tápfeszültségből a Vezérlő képes megfelelő mértékű feszültséget 
vételezni, addig a motor teljesítménye és így a nyomatéka állandó.
A motor által leadott nyomaték arányos a villamosan felvett 
teljesítménnyel, ezért törekedni kell az állandó és stabil teljesítmény 
felvételre. Ha a felvett teljesítmény csökken, akkor a motor nyomatéka is 
csökken, ha teljesítmény felvétel nő, akkor a motor idővel túlmelegszik 
(leéghet).
A nyomatékesés elsőszámú okozója a motorokban lévő tekercsek induktivitása. Az induktivitás által létrehozott plusz villamos ellenállás (mely az áramfelvételt és így a teljesítményt csökkenti) frekvencia és így sebesség függő. Minél nagyobb sebességgel (lépésszámmal) hajtunk egy léptetőmotort, annál nagyobb feszültséget igényel ,ugyanakkora nyomaték leadásához. Magyarul, egyre növelni kell a motorra kapcsolt feszültsége, ha azt akarjuk, hogy a nyomatéka ne csökkenjen!
Ezt a  növelést mérten és stabilizálva végzi el a Vezérlő. A stabilizálást addig képes ellátni, míg 
nem egyezik meg a motor által igényelt feszültség a motorra kapcsolt tápfeszültséggel, ha 
innét tovább emeljük a sebességet, akkor a Vezérlő már nem képes a motor 
teljesítményét tovább stabilan tartani és 
a nyomatéka hanyatlani kezd. Ez a pont a vezérlés billenési pontja.
A billenési pont alatt (lassabb sebességeknél) Chopperres üzemmódban dolgozik a 
Vezérlő (stabilizált nyomatékkal), felette DC módban (egyre csökkenő nyomatékkal).

(a motor tápfeszültség igénye a sebesség függvényében)
Törekedni kell a minél nagyobb Chopper tartományra, hisz csak itt tartható maximálisan a motor nyomatéka.

(nyomaték görbe)
A DC tartományban is használhatóak a léptetőmotorok, de itt a 
nyomatékuk a sebesség fokozásával rohamosan esik.
A Chopper tartományt csak a motorra kapcsolt (motortáp) 
feszültségének egyre nagyobb emelésével lehet nyújtani. Ámde egy teljesen 
megálló motor esetén (sebesség 0!), a Vezérlőnek le kell tudnia szabályoztatni 
az áramot, a motor néhány Ohmos ellenállására!
Azt, hogy egy vezérlő mekkora szabályzási átfogási tartományra képes, tunintényezőnek hívom. A tuningtényező megmutatja, hogy hány szoros 
feszültséget képes még leszabályoztatni egy adott motorhoz. Ha ettől nagyobb 
feszültséget kapcsoltatunk a motorra, akkor nem képes eléggé 
leszabályozni és a motor túlmelegszik. A Profi2A Vezérlő kb. max. 25×-ös 
tuningtényezővel dolgozik.

 Motor tápfeszültség 
méretezése:
Motor tápfeszültség 
méretezése:
Feszültség számítása:
A tuningtényező, a motor induktivitásától függő szorzó! A P2A esetén, minél 
nagyobb a motor induktivitása, annál kisebb a tuningtényezője!
A motor tekercseit a Vezérlő nagy frekvenciával ki és bekapcsolja az áram 
névleges értékén tartása miatt. Ezek a kapcsolgatások igen nagy induktív 
feszültségeket generálnak. A teljesítmény fokozat FET-jeit védik a bennük 
integrált supressor diódák (ezeket az induktív feszültségeket levezetik). A 
levezetések erős hőtermeléssel járnak. Minél nagyobb egy motor induktivitása, 
annál nagyobb a levezetés által generált hőtermelés (melegedés)! Ezek a 
melegedések fűtik a Vezérlő hűtőbordáit, ezért minél kisebb egy motor 
induktivitása, annál nagyobb feszültségarányt (tuningot) visel el. A 
tuningtényező a motor tápfeszültség és a motor alapfeszültségének a hányadosa 
(T=Utáp / Umotor ). Törekedni 
kell a kis induktivitású motorok használatára, illetve, ha lehetséges (pl 8 
kivezetéses motorok esetén), a tekercsek párhuzamos kötésével ez javítható!
Mivel sokszor nincs adat egy motor induktivitásáról, és nem tudjuk azt megmérni, a motor Ohmos tekercs ellenállásából következtetünk a belső induktivitására (nem tökéletes, de jobb híján használható módszer). A következtetés szerint minél nagyobb a tekercs Ohmos ellenállása, annál nagyobb lehet az induktivitása is (nagy Ohm= vékony és sok menet -> nagyobb induktivitás).
A következő táblázat gyakorlati támpontod ad a motorok alapfeszültsége és a maximálisan javasolt, motor tápfeszültségek közötti összefüggésekre:
| Motor alapfeszültsége: (ráírt feszültség) | Ajánlott motor tápfeszültség: (max. tuning feszültség) | 
|---|---|
| 1V | 25V | 
| 2V | 40V | 
| 3V | 50V | 
| 4V | 60V | 
| 5V | 70V | 
| 6V | 70V | 
| 8V | 80V | 
| 9V | 65V | 
| 10V | 50V | 
| 11V | 40V | 
| 12V | 30V | 
| stb. | ... | 
(Motortáp kiválasztási táblázat)
 Figyelem! 
50V felet, fokozott figyelmet igényel! Az érintésvédelmi 
előírások betartása kötelező (életveszélyes feszültségek)!
Figyelem! 
50V felet, fokozott figyelmet igényel! Az érintésvédelmi 
előírások betartása kötelező (életveszélyes feszültségek)!
Egy példa:

(A motor alapfeszültsége 4V)
A képen szereplő motor alapfeszültsége 4V. Ennek megfelelően az alkalmazható tuningfeszültség max. ~60V. Tehát ennek a motornak a legmegfelelőbb tápegység egy 60V-os táp lenne. Itt alkalmazható lenne egy 42V-os transzformátor + egyenirányítva és jól megszűrve (Amperenként min. 1000uF), mivel ekkor a feszültség közel 60V-ra felemelkedne.
Természetesen a maximálisan használható tápfeszültség 90V, e felé semmiképp nem szabad menni!
A motor névleges árama 0.95A. Ezt a P2A esetén azon a trimmeren kell beállítani (lásd a leírásánál) amelyikre kötöttük (A, B, C vagy D kártyán).
Áram terhelések méretezése:
A motor tápegység áramterhelhetőségénél vegyük figyelembe a motorok névleges 
áramait és azt a tényt, hogy fél léptetéses a rendszerünk!
A betonbiztos méretezés az lenne, hogy minden motor névleges áramának a 2×-esét 
vesszük (a fél léptetési rendszer miatt minden 2. léptetés két tekercs 
gerjesztésével történik) és ezeket összegezzük. Ez hatalmas áram összegeket adna 
(pl. 3db 2A-es motor esetén 3×2×2=12A, ez mondjuk 30V mellet, 360W-os 
transzformátort jelentene). Felesleges!
A gyakorlatban ez a tökéletes együtt járás (totál szinkron) sohasem fordul elő 
(vagy ha igen, rendkívül rövid ideig áll fen), valamint a PWM szabályzás miatt, 
az áramok kitöltési tényezője is folyton változik (szinte sose 100%). Nyugodtan 
méretezhetünk, az így kapott áramérték felével (a példában 6A-ral)! A 
gyakorlatban ez a méretezés is kellő, bő tartalékokkal rendelkezik.
Azt a kis időt amíg a totál szinkron fennállna, egy nagyobb kondenzátor áthidalja gond nélkül (minimum Amperenként 1000uF kell, de inkább lehet több is)!
 Beállítások és 
használata:
Beállítások és 
használata:
Léptetési (Step) gerjesztés:
A STEP (R23) trimer potenciométeren 
kell beállítani a motor névleges áramát. A trimert egy kisméretű csavarhúzó 
  (pl. "órás csavarhúzó") segítségével finomam forgassuk az óramutató járásával megegyező irányba és 
  figyeljük meg annak véghelyzetét! Ebben a helyzetben a szabályzó kb. 0.2A-re 
  szabályozna.
Majd forgassuk a trimert ellentétes irányba és szintén figyeljük meg ezt a 
  véghelyzetet is. Ezen a ponton a szabályzó 8A-re szabályozna.
Majd képzeletben osszuk fel a bejárt mozgási szöget és 
megsaccolva a 
  motorunk áramának helyét, állítsuk oda a trimer nyíl alakú mutatóját!
(Léptetési gerjesztés beállítása a Step trimmeren)
A pontos beállításra a Vezérlő nem érzékeny. Menet közben a trimer 
állításával bármikor módosítható.
Ha CNC vezérlő programunkat (pl. Mach3) egy viszonylag alacsonyabb sebességre 
állítjuk (pl. 500-1000 step/sec), és folyamatosan forgattatjuk vele a 
motorunkat, a trimmer finom állítgatásával megfigyelhetjük a motor hangját, 
hogyan változik! Tapasztalat azt mutatja, hogy a pontos értéken a motor hangja 
kitisztul és viszonylag lecsendesedik. Erre állítva a motor nagysebességen is 
extra morgás és rezonanciák nélkül fog simán futni!
8 vezetékes (univerzális) motorok alkalmazása:
Az itt található nagyteljesítményű motorok mindegyike ilyen típusú.

(korszerű, 8 vezetékes motorok)
Egy 8 kivezetéses léptetőm motorból un. párhuzamos kötés mellett lehet a legnagyobb teljesítményt kiszedni! Adatlapjukban mindig e kötésre vonatkoztatott nyomatékot adják meg.

(javasolt, párhuzamos kötésmód)
Mindig ezt a kötésmódot használjuk! Ilyenkor a beállítandó áramerőség a tekercsáram 2×-ese. Sokszor rá van írva a motorra mind a tekercsáram (Coil), mind a fázisáram (Phase). Párhuzamos kötés esetén a fázisáramot (Phase) kell beállítani!
Tartóági gerjesztés használata:
A vezérlő a léptetés és egy dinamikus stabilizálás után, a gerjesztést és a PWM frekvenciát a Setup (DIP kapcsoló) által meghatározott mértékben csökkenti. Ez a pihentetési (tartóági) állapot.

(tartóági szabályzás)
Ezzel a módszerrel tovább mérsékelhető az egyébként álló motorok melegedése. Azt azonban érdemes tudni, hogy ha a tápfeszültséget nagyon megemeljük, először ez a visszavételi lehetőség fog elveszni.
A tartóági gerjesztésekre a fix pozícióban tartás miatt van szükség. A motorokat akár fél léptetési helyzetben is meg kell tudni tartani!
Az a gerjesztési érték a megfelelő, ami a legkevesebb 
gerjesztéssel még biztonságosan pozícióban tartja a motort (fél léptetésben is)! 
A pozícióban tartó erő kézzel ellenőrizhető, ha álló (de bekapcsolt) motornál 
megfogjuk a tengely végét és megpróbáljuk kimozdítani. A motornak nem túl nagy, 
de határozott tartó erőt kell kifejtenie.
A minél hatásosabb motorpihentetés érdekében, a gerjesztő áram frekvenciája is 
csökkentve van (a frekvenciával arányos vasveszteségek csökkentése érdekében). 
Ez a PWM frekvencia 
módosításával történik, ami halható hangot eredményez a motorokban. Ez a 
hangkeltés teljesen normális, cserébe a motorok jobban hűlnek.
Túlterhelés védelem:
Védi a teljesítmény hidat a 
túlmelegedés ellen. Kb. 75°C-nál letiltja a motorokat. A hűtőborda hőmérsékletét 
egy szenzor segítségével folyamatosan monitorozza a központi MCU. Előre 
beprogramozott határértéknél az MCU letiltja az egész erőátviteli FET hidat (a 
motor kikapcsol).
Működését a Status LED sűrű villogással jelzi. Ilyenkor ki kell kapcsolni a 
Vezérlőt és meg kell várni míg a híd le nem hűl, majd újra lehet indítani. 
Természetesen ez munka közben selejt képződéssel jár, ezért a hűtés tervezésénél 
törekedni kell a lehető legjobb szellőzés biztosítására (a védelemnek ne legyen 
oka működni)!
4A/fázis felett intenzív kényszerhűtés (ventillátor) használata javasolt!
Szoftver:
Erősen javasolt a Mach CNC működtető szoftverek használata! E szoftverek rendelkeznek jelenleg a legsimább léptetés vezérlésekkel, aminek a minősége alapjaiban meghatározza a rendszerünk állttal elérhető sebességeket.
<Mach2 és Mach3 szoftverek használatánál javasolt az "Enhanced Pulsing" opció bekapcsolása!

(Enhanced Pusing bekapcsolása Mach3 szoftverekben)
Ez az opció tovább javítja a léptető impulzusok egyenletességét, viszont minimum 1Ghz-es PC szükséges hozzá!
Az alkalmazott impulzus memória miatt ez a Vezérlő egyáltalán nem érzékeny a Mach szoftverek impulzus időzítéseire!

(Mach3 impulzus adatai)
A biztonság kedvéért mindkét impulzus adatot 2-re érdemes 
állítani.
A Sherline mód aktiválására (vagy nem aktiválására) sem érzékeny! Tökéletesen 
működik minden beállítási módban!
Nagyon hosszú (>5m) LPT kábel használata esetén javasolt a Sherline mód 
bekapcsolása (a kábel esetleges jelcsillapítása miatt).
 CNC 
gépek sebesség tuningja:
CNC 
gépek sebesség tuningja:
Egy új vagy átépített gép esetén mind a Vezérlőt (Profi2), mind a CNC programot (Mach3) össze kell hangolni!
A Mach3 kommunikációs portjainak (bitek) összerendelése után (lásd a
Profi2B leírásában), mindig a 
mértékegységet (mm) és a számított felbontásokat kell először beállítani (minden 
sebesség állítás csak ezek ismeretében történhet)! Ne felejtsük el ezeket az 
adatokat mind három tengelynél külön-külön tároltatni (lásd a
Mach3 leírását)!
Utána meg kell keresni minden tengely maximális sebességét. A keresést alulról felfelé haladva végezzük, viszonylag lassú gyorsítások mellett. A tesztek során kézi mozgatásokkal (billentyűzetről vezérelve) hajtatjuk a tengelyeket és megfigyeljük azok mozgását. Fokozatosan emeljük a sebességeket és figyeljük mikor áll meg a motor (visít, de már nem forog).
A léptetőmotorok jó tuningjához és a rendszerünk viselkedésének a megértéséhez ismerni szükséges egy léptetőmotoros rendszer nyomaték görbéjét! Nem a számszerű értékek, hanem azok összefüggései a lényeg!

(komplex rendszer nyomatékgörbe)
Az ábrán látható egy CNC tengely és egy léptetőmotor + Profi2A CNC Vezérlő nyomatékgörbe együttes.
Jelmagyarázat:
- "Mechanikai fékező nyomaték" = a tengely fékező ellenállása a sebesség függvényében,
- "Megindítás" = a mechanika megmozdításához szükséges minimális nyomaték,
- "Léptetőmotor nyomatéka" = motor + vezérlő együttes eredő nyomatéka,
- "Chopper tartomány" = a motor a vezérlő konstans nyomatékon képes tartani,
- "DC tartomány" = a motor szinkronmotorként, egyre eső nyomatékkal üzemel,
- "Max. sebesség" = a terhelő és a hajtó nyomaték metszése, ez az elérhető legnagyobb gépi sebesség,
- "Billenési pont" = helyét a motortáp feszültsége határozza meg. A tuningtényező mértékében tolható (emelhető) a sebesség tengelye mentén,
- "Max. start sebesség" - gyorsítás nélkül (impulzus szerűen) felette nem üzemel a motor.
Az ábrából leolvasható, hogy rendkívül fontos a gyorsítás 
használata, mivel a görbe vissza hanyatló és csak szűk sebesség tartományban 
képes gyorsítások nélkül, egyből felvenni a fordulatot! Megfelelő gyorsítások 
használatával a teljes görbe kihasználható.
Ne feledjük, hogy minden egyenetlen motorjárás (lásd a
KCam4-et), megfelel egy pillanatnyi 
Start-Stop -nak, az-az gyorsítás nélküli indításoknak! E miatt a KCam4-el a 
léptetőmotorok csak a 0-Max.start sebességig használhatóak ki! Ugyan ez a 
helyzet, ha a Mach3-ban maximumra vesszük a gyorsítást (Accel)!

(Mach3 motor tuning felülete)
Ajánlott impulzus adatok: Step Pulse=2, Dir Pulse=2.
A habvágósok nem használhatnak lassú gyorsításokat (a technológia miatt), de nekik is muszáj minimális gyorsítást alkalmazni, ha a motorokat ki akarják használni!
A PC által szolgáltatott Step impulzusok pontos időzítései felelnek az egyenletes motorjárásért. A Mach2 és a Mach3 ezt az alaplapi időzítők segítségével, a CPU generálja , ami nagyfokú stabilitást jelent (ellentétben a tiszta szoftveres időzítésekkel szemben, mint pl. a KCam4). Mivel a CPU-n keresztül generálódik a Step jel, annak terheltsége befolyásolhatja egyenletességét. Lehetőleg CNC mozgatások közben ne futtassunk megterhelő külső programokat! Viszont az "Enhanced Pulsening" bekapcsolásával - némi plusz CPU terheltség fejében - tovább növelhető a Step jel pontossága (érdemes bekapcsolni)! A kellő tuning eléréséhez biztosítani kell a gyártók által meghatározott minimális CPU sebességet (mivel maga a Mach3 is komoly feladatokat ró a CPU-ra)! Maga az alap Windows is futtat a háttérben sok mindent, ezért érdemes ezekre is figyelni (a http://www.machsupport.com/artsoft/support/support.htm web helyen találunk erre optimalizálási ötleteket)!
A nyomaték görbéről leolvasható, hogy egy normálisan méretezett motor esetén a maximálisan elérhető sebesség mindig a DC tartományba esik. Akkor van kihasználva a motorunk, ha a terhelő nyomaték miatti leállás nem sokkal van az üresen futtatott motor blokkolása előtt (ha 75% feletti, az már nagyon jó).
Fontos azzal is tisztában lenni, hogy a DC tartományban (hiába esik már a nyomaték), nincs lépésvesztés! A léptetőmotor ha kiesne a szinkronból, a visszahajló nyomatéka miatt azonnal blokkolna! Ez látványos és azonnal észlelhető. Ezt a pontot kell megkeresni a tuning során (blokkolás)! Majd a Mach3 adott tengelyét e pont alá kell állítani kicsivel (ahol még stabilan forgatja a motor)!
Fontos, hogy utána ezen a sebességen a teljes mozgási tartományt 
végig ellenőrizzük (nehogy valahol kicsit jobban szoruljon a mechanika és akkor 
már ott blokkoljon)!
Ha minden tengelyt így megmértünk és beállítottunk, utána újra ellenőrizzük az 
egyes tengelyeket, de most már úgy, hogy a mozgatásokat minden tengelyen 
egyszerre végeztessük! Erre a stabilizálatlan motortáp feszültség esése miatt 
van szükség (ilyenkor a nagyobb teher miatt a motorok kicsit kisebb 
feszültségről üzemelnek)! Ha szükséges, csökkentsünk a sebességekből!
Ez a beállított maximális sebesség az adott tengely utazó sebessége, 
megmunkálásra (a lézer és plazma kivételével) nem alkalmas (hisz erre még 
rárakódik a marás fékező ereje is)! Általában ezen a sebességeken már nem 
végzünk megmunkálásokat (túl gyors), ezért kiváló lesz gyorsmozgásokra 
(pozícionálásokra)!
Mach szoftverek esetén a kézi gyorsmozgásokat a SHIFT+nyilak, illetve a SHIFT+Page Up/Down gombokkal lehet elvégezni.