Profi1 CNC Vezérlő bővítési lehetőségei
Módosítva: 2005.10.22.
Az itt közölt kapcsolások idő vagy energia hiány miatt még megvalósításra nem került ötletek. Tesztelve nem voltak ezért mindenki csak saját felelőségére építse meg!
Ezek nem megrendelhető kiegészítések (csak ötletek)!
Frontpanel
Kapcsolási rajz (34 kB): Frontpanel.pdf
Az eredeti terv szerint a Vezérlő előlapja mögé egy NYÁK került volna, amibe vannak beforrasztva a nyák nyomógombok és egyéb alkatrészek. A doboz műanyag előlapja 10mm-es furatokkal a nyomógomboknál átfúrva, és az előlapra egy kopásálló műanyag öntapadós matrica ragasztásával képzett billentyűzet lett volna kialakítva.
2×5 portos I/O feltét
(Motoros
által tesztelt!)
A fórumon felmerült plusz I/O igényekre egy lehetséges megoldás.
Ez egy 5 portos kimenetet és szintén egy 5 portos bemenetet tartalmaz. A
kimeneteket és bemeneteket be lehet állítani a Mach2 (és minden komolyabb) CNC
vezérlő szoftvereken (pl. hűtőfolyadék vezérlés, 3D letapogatás, stb.).
Megvalósítási javaslatom, egy feltét kártya, amit a Profi1
vezérlőre mint egy 2. szintet rá lehet helyezni és a biteket egy függőleges
vezetékkel (pl. szalagkábellel) fel lehet vezetni az LPT porti csatlakozó
hátuljából (a lábaira ráforrasztva) vagy a NYÁK lemez aljáról, az LPT csatlakozó
beforrasztási helyeiről (néhány bit csak így férhető hozzá). Rögzítése
megoldható ha a Vezérlő nem hűtőbordával szerelt, a bordák felfogató furatán
keresztül egy szigetelő távtartó segítségével. Át kell még vezetni a Vcc-t,
Digitális + -t és
GND-t is.
A feltét rögzítésénél ügyelni kell a csavarok elszigetelésére a Vezérlő
nyákjától (úgy mint a hűtőborda esetén)!
Az I/O kártya terv nem tartalmaz opto leválasztást, ezért megépítése esetén
megszünik a PC-Vezérlő galvanikus elszigeteltsége. Működéséhez a Vezérlő GND-jét
és az LPT csatlakozó (PC) GND-jét közösíteni kell (elég az I/O kártyán).
Kapcsolási rajza (78 kB): Profi1 IO feltet.pdf
A relék tápjához nem szabad használni a Vezérlő Vcc feszültségét
(túlterhelné és zavarvédelmi okok miatt)! A tápnak a Vezérlő stabilizálatlan
digitális +8V-ját kell használni. Az I/O kártyán ezt a tápot külön
kondenzátorral szüretni kell (min. 1000 uF a relék által keltett tüskék
elnyomására).
A bemenetek egy a minimálisan szükséges védelmeket tartalmaz,
túlfeszültségek és tüskék ellen. Mellőzése nem ajánlott! A bemeneteket érdemes
árnyékolt vezetékekkel huzalozni.
A kapcsolási rajzon a sorkapcsok alá (pl. Pin12) a Mach2 Setup-nál beállítandó Pin (lábszám) adatok vannak írva (ezeken keresztül érhető el az adott port)!
Bipoláris erőátviteli feltét
Szintén a fórumon felmerült igény, egy bipoláris erőátviteli feltétkártya terve. Ez a legegyszerűbb megvalósíthatósági terv. Hasonló módon mint az I/O kártyát ezt is az eredeti Vezérlő tetejére lehetne szerelni mint egy 2. szintet. A kialakított FET hídból az alsó FET-eket az eredeti kártyán lévő FET-ek alkotják. A híd felső FET-jei IRF9530-as P csatornás FET-ek. A P csatornás FET-ek belső ellenállása nagyobb mint az N csatornásoké, ezért hűtésük már kisebb áramok esetén is javasolt.
Kapcsolási terv (110 kB): Bipolar.pdf
A feltét kártyába át kell vezetni az alsó FET-ek kimeneteit és a
Motor pluszt és a Motor mínuszt (nagy áramú rész, vastagabb vezetékekkel),
valamint a FET-ek vezérléséhez szükséges TTL kimeneteket (az alsó FET-ek
meghajtó ellenállásai és a PIC kimenete közötti részből). Célszerű a vezérlő
jeleket az alsó FET meghajtó SMD ellenállásainak a PIC felöli papucsára
ráforrasztott szalagkábellel átvezetni. Mivel a felső FET-eket a Motor plusz
feszültségeivel hajtatjuk meg, ezért a motor feszültségét erősebben kell
szűretni (plusz kondenzátorok a felső kártyán)!
Az alkalmazható motortápfeszültség minimum 8V (alatta a FET-ek nem nyitnak ki
rendesen), és maximum 20V lehet (több egy mV-al sem, mert a FET Gate-je
károsodik)! Erre ügyelni kell.
Alkatrész lista:
Part Used
PartType Designators
------------------------------------------------------------------------
1 24 2k
R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11
R12 R13 R14 R15 R16 R17 R18 R19 R20
R21 R22 R23 R24
2 3 4700uF C1 C2 C3
3 12 BC182 T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7 T8 T9 T10 T11 T12
4 12 IRF9530 Q13 Q14
Q15 Q16 Q17 Q18 Q19 Q20 Q21 Q22 Q23 Q24
5 2 Motor1
J1 J2
6 2 Motor2
J3 J4
7 2 Motor3
J5 J6
8 1 Motor Táp CON35
9 1 X
CON17
10 1 Y
CON23
11 1 Z
CON29