Jó
mechanikai ötletek!
Módosítva: 2008. február 13. szerda
Mások által megvalósított, javasolt mechanikai ötletek!
Köszönjük, és várunk még ilyeneket! :-)
Bolygóműves anya bővülés!
Bolygóműves anya
(Eredeti megoldás)
Az ötlet eredeti szerzője: Dorogi László, a 3D-s képeket Kis Róbert-nek köszönhetjük.
Bolygóműves anyákból kétféle típus létezik:
Körpályás hornyú görgőkkel
Menetelt görgőkkel
Az elméletéről és belső kialakításáról bővebb információ: Gorgos_anya.pdf (5.5 MB, pdf 6.0)!
A fórum alapján néhány dologgal kiegészítettem és pontosítottam.
"Küldök egy újabb rajzot!
Biztos ismeritek a lineáris anyát (golyós anya) a legújabb a
bolygóműves anya (kicsit drága de nagyon jó (kb70-80 ezer/db)). Ennek egy egyszerűbb változatát csináltam meg melyet bárki meg
esztergáltathat... a lényege hogy a menetes orsó köré elhelyezünk 3db csapágyazott görgött így gyakorlatilag a súrlódás gördülésé alakul!
Az én gépemen a z tengely (függőleges szán marómotorral kb 6-7 kg.
M10-es menetes szár az orsó 1.5mm/ford. emelkedéssel, de felfelé is két újjal lehet
mozgatni a menetes orsót megfogva..."
(házilag kivitelezhető bolygóműves megoldás)
Elvileg bármekkora átmérőben lehet esztergáltatni (csak
elférjenek a görgők)! Nem M10
menet kell,
hanem az 1,5 mm/fordulatba illeszkedő hornyok. Nem használható eredeti menet a
görgőken, mert ilyen esetben az előtolás 2×-ese lenne az eredeti
menetemelkedésnek. Erős szennyeződések, vagy terhelések esetén ha a menetes
görgők megcsúsznának, az előtolás 2×-es (forgó görgők) és 1×-es (álló görgők)
között véletlen szerűen alakulna, ezért csak a egyenesen hornyolt, gyűrűs
hengerek használhatóak! Ha egy gyűrűs henger valamiért megszorulna, az előtolás
mértéke nem változna (állandó 1×-ese az eredeti menetesszárénak).
A hornyok profiljának kialakítása (a pontos illeszkedéshez) nem egyszerű
feladat, mert az eredeti menet profilt át kell vetíteni egyenes állású
profilokká (a "menet" profiljának a szögei módusulnak az egyik irányba).
Gondolkodni kell hozzá (és jó kést köszörülni). Minél hosszabbak a görgők, annál
jobban kimutatkoznak az esetleges gyártási pontatlanságok.
A görgők egymáshoz képest 120°-ra helyezkednek el. Minden görgőt sugár irányba
hornyolt fészekben rögzítsünk, hogy állíthatóak legyenek. A menetesszár középen
fut át. A görgők menetesszárhoz szorításával kottyanás mentesen beállítható a
mechanika.
(120°)
(kapcsolódás a menetesszárhoz)
(görgők felfogatása és állíthatósága)
A görgőknek a menetesszár mentén, hosszanti irányba is állíthatónak kell lenniük
a pontos kapcsolódás beállításához (hornyok a menteben)!
"Ahogy én oldottam meg, az úgy működik hogy M8 csavar a tengely, a
csapágy 22*8*7-es , a csapágyak közti távolság min 4db M8 anya férjen
el..
2 anyát összekontráztam, egy harmadik közé szorítottam az egyik
csapágyat, majd a negyedik anyával beállítottam a görögben lévő
csapágyfészek távolságát, ráhelyeztem a görgőt a csapágyra, majd
behelyeztem a 2. csapágyat, azt kontráztam egy újabb anyával!!! Azért szükséges így, mert így elég pontosan lehet alítani (de
zégergyűrűvel is megoldható!!! Az alítást úgy oldtam meg hogy a tengely (M8) két végén két-két
anyával kontráztam a felfogató lemezhez. Így bármikkor lehet a
kottyanást után állítani..
Az átmérőt úgy lehet állítani hogy vagy nagyobb a felfogató furatok
vagy egy kis hornyot marunk a felfogató lemezbe..
Kicsit bonyolultnak hangzik de ha rájöttök a titkára pofon egyszerű!!!!"
Nem méret arányos!
(házi görgők)
(csapágyfészek a görgőben)
(görgő metszete)
Másik konstrukció:
Alternatív
kottyanás mentes hajtás I.
(rugó feszítéses anya)
"Mellékelek egy pár képet, pl. a menetes orsó kottyanásának kiküszöbölésére
egy ötletet. A képen amit mellékelek az egyik anya fix, fel van
hegesztve a másik csak hozzá ér a laposvashoz, hogy ne tudjon elforogni
a kettő között van egy rugó ami állandóan utána állítja a szerkezetet,
az orsó kopása sem gond mindig utánálítódik, igaz ehhez könnyen mozgó
szánokra van szükség, csináltam egy képet milyen pontosságot értem el
vele, igaz csak ceruzával, a marógép hiába új mégis üt, kettőt is
kipróbáltam egyik sem pontos, úgy néz ki inkább esztergáltatni kell a
maró tengelyét és házát és külön motorral kell hajtani. Mellékeltem egy
képet a nagyobb gépem x z tengelyéről a pontos méretét nem is tudom
kb. 85cm*180cm a munkaterülete, ez egy csapágyas nagyon egyszerű megoldás
és olcsó az összes csapágy kb.10000Ft a méretéhez képest meglepően
könnyen mozog az egész monstrumot egy ujjal könnyedén lehet tologatni
igaz sokat kell fúrni csavarozni de megéri a menetes szár megoldásokkal
nagyon pontosan be lehet állítani, fa megmunkálására tökéletes."
Alternatív
kottyanás mentes hajtás II.
(Teflon, Danamid anya)
(1.)
Az anyát akár magatok is elkészíthetitek minimális költséggel! Mi a cégnél sikeresen kiváltottuk ipari gépekben (marógép, eszterga) a gyári bronz anyákat műanyag anyákkal. Legjobban a tiszta teflon vált be - önkenő, de a Danamid (poliamid 6.6) is használható. Az anyába a menetet a következő módszerrel készítjük: a műanyagot a magátmérőnek megfelelő furattal kifúrjuk, majd a folyóméterben vásárolt trapézorsóból speciális menetfúrót készítünk. Ez úgy készül, hogy az orsó végére egy hosszú kúpot (~1-1,5°-os) esztergálunk, marógépen a kúppalástra hornyot marunk (olyat, mint a reteszhorony), majd az így elkészített orsóvéget megedzzük (lánggal felmelegítjük meggypirosra, majd vízben lehűtjük). Ezt az orsóvéget, mint menetfúrót, belehajtjuk az anyába. Műanyagot kiválóan viszi, teljesen holtjáték mentes lesz a kapcsolat, hiszen a saját orsójával fúrjuk a menetet. Menetfúrás közben többször vissza kell hajtani a fúrót, mert hamar eltömődik a forgáccsal. Danamid anyát olajban kifőzzük (a Danamid nedvszívó, képes felvenni pár % olajat), így az is önkenővé válik.
A Teflon kilós ára ~10-12eFt. Amatőr viszonylatba a Danamid a
legjobb (2,5eFt kilós ár). Célszerű egyszerre többet csinálni, ha elkopik,
gyorsan ki lehet cserélni.
Tapasztalat: az orsó előbb kopik el, mint a Danamid.
(2.)
A (2.) képen jól látható a kúp esztergálásának módja a
trapézorsóra, az (1.) képen a kész anya, és a háttérben a horonnyal ellátott
"menetfúró".
Homályosan, de látni, hogy két horony van rajta, az egyik a kúp-paláston, a
másik a meneten! Az első a tulajdonképpeni menetvágó rész, a második a
kalibrálásra való. Ezt a részt addig kell ki-be forgatni a műanyag anyában, amíg
könnyen, akadálymentesen, de játék nélkül forog. Ez adja a végleges méretet. A
"gyári" metrikus menetű menetfúrók is hasonlóan működnek.
Van egy kúpos első rész, ami a menetet vágja, és egy hengeres rész, ami
kalibrál.
Habvágó szán
"Küldöm a fotót az elkészült modulról (5 lesz ilyen)."
Torziós
kuplungok
(abszolút kottyanás mentesek)
A kuplung feladata, a menetes szár és a motor, nem egytengelyűségének a kikompenzálása, valamint rugalmas nyomatékátadás. A kottyanásos vagy nagytömegű megoldások nem használhatóak! A kuplung nem szerepelhet "lendkerékként"!
Egyenes és spirális vonalban "irdalt" torziós kuplungok.
A kigyengített anyag rugalmasságát használja fel.
Membránkuplung.
CD-ből vagy telefonkártyából készült, házi megoldás
(olcsó) :-)
Törekedni kell a lehető legkisebb tömegre (gyors irányváltások)!!!
Acetilén csőkuplung (passzos illesztés)
A legkisebb tömegű megoldás!
Műanyag cső, passzos illesztéssel
Fémöntés
házilag
Öntött
kocsi szerkezet:
A
téma részletesebben itt!
Sunyo féle kocsi
Házilag öntött alu:
Energialánc
alternatívák
(kábelek hozzávezetése mozgó alkatrészekhez)
Eredeti (gyári) megoldások:
Az "Energialánc" feladata: villamos és egyéb kábelek, rugalmas
megvezetése (rögzítése) mozgó tengelyek és az álló gépkeret között. A kábelek
csak akkor bírják a hosszú távú strapát, ha egyenletesen és a lehető legnagyobb
rádiusszal hajlik meg. Meg kell akadályoztatni a a kábelek belógását,
oldalirányú kihajlását és stabil, ellenőrzött útvonalon kell megvezetni őket
(beakadás veszély elkerülése).
Az eredeti energialánc egyik irányba önzáró (öntartó), másik irányba hajlékony
(rádiusz korlátozással, ütközővel), valamint oldalirányú támasztással bír. Bele
lehet fűzni, pattintani a szállítandó villamos kábeleket és egyéb flexibilis
csöveket (pl. hűtővíz). Látszólagosan egyszerű kialakításuk ellenére igen
drágák!
Alternatív megoldások
Fém gégecső használata
Oldalirányba csekély támasztással bír, viszont rádiusz korlátozása van!
Mérőszalag bevonva
Alap: acél merőszalag, rajta szalagkábel, bevonatnak lapos "táskafül" gurtni összevarrva.
"Energia szalag"
Alap: acél mérőszalag, az olcsó 5-7m-est vedd, az jó széles.
Vezetékek: négy eres audió zsinór, ami tulajdonképp 8 vezeték, (lapos) egymás
mellett akár kettő is elfér, az mar 16 ér.
Külső burkolat: lapos, 35-40mm széles gurtni, (táskafül), az olcsóbb vékonyabb.
Ezeket a két szélükön varrógéppel végigvarrni, és már kész is a lapos cső.
Mindezt óvatosan egybehúzva jó tartású vezetékszalag lesz.
Hogy jól működjön, a végeiken szilárdan le kell szorítani. A drótokat ne ragaszd
a mérőszalagra, mert akkor nem csúsznak egymáson a felületek és nem hajlik
szépen.
(Lámpás)
Szalagkábel
Rövidtávon a sima szalagkábel is használható.
További mechanikai és elektronikai
ötletek, információk, leírások a Hobby CNC-kről:
Hobby CNC CD sorozat
(ötletbánya!)