H1 CNC Vezérlő szerviz
(alapvető hibakeresések és javításaik)
Módosítva: 2009. szeptember 10. csütörtök
Az egyszerűbb javításokat is, csak az elektronikában jártas és kellő felszereléssel rendelkező szakember kísérelje meg! A házilagos javítás (kísérlete is), a készre szerelt és tesztelt Vezérlő esetén garanciavesztéssel jár! Házilagos javítást csak abban az esetben célszerű megkísérelni, ha a Vezérlőn eleve nincs garancia (idő túllépés vagy kitt kivitelű mivolta miatt), vagy esetleg a várható szállítási költségek összemérhetőek a cserélendő alkatrész árával!
FET végfok (erőátvitel) ellenőrzése, javítása:
DSP V1.3 vagy feletti szoftver esetén:
A Vezérlő minden bekapcsolásakor végigellenőrzi az összes FET-et és
zárlat után kutatva vagy engedi tovább az adott tengely működését, vagy
letiltja. Amennyiben zárlatos FET-et talál, a Status LED gyors villogásával ezt
jelzi! A diagnosztika csak bekötött motorokkal és bekapcsolt motortáppal
hatásos!
Hibajelzés esetén (gyors Status LED villogás), a Vezérlőt a lehető leghamarabb
ki kell kapcsolni (motortápot)! Az adott tengelyről le kell választani a motor
vezetékeit és kikapcsolt tápfeszültségek mellett végig kell mérni a tengelyhez
tartozó 4db FET-et. A FET-eket ellenállás mérésben (pl. 1kOhm-os állásban) végig
kell mérni minden lábát egymáshoz. A méréseket váltogatott polaritásokkal kell
végezni. Amennyiben van olyan két lába, ami között csak néhány Ohm (<100 Ohm)
ellenállást találunk, akkor az a FET meghibásodott és ki kell cserélni!
Csere esetén, kérem olvassa át a lentebbi leírást is!
DSP V1.2 vagy alatti szoftver esetén:
A léptetőmotorokat tengelyenként 4db FET hajtja meg. Az azonos
motorhoz tartozó 2-2db FET, 1-1 közös söntellenálláson keresztül kapcsolódik az M-
(motor mínusz) -hoz.
(FET erőátvitel)
Minden FET elszigetelten van szerelve, összesen 2db hűtőbordára.
Amennyiben gyanú merül fel a FET-ek épségével kapcsolatban (erősen melegedő - beragadt motor, egyenlőtlen járások, stb.), akkor a következő tesztel megállapítható azok épsége és működőképessége:
A Config jumperek segítségével tiltassuk le a kérdéses tengely motorját, majd indítsuk újra a Vezérlőt:
Pihentető gerjesztés ereje: Jumper 1: Jumper 2: Kicsi (alapbeállítás, ajánlott) - - Közepes 2-3 - Full gerjesztés (néma üzemmód) - 4-5 Motor kikapcsolva 2-3 4-5 (Config tüskesor jumper pozíciói)
Bekapcsolt Vezérlőnél, "Motor kikapcsolva" jumper pozícióban végezzük a teszteket! Kézzel forgassuk meg a motor tengelyét.
Hibátlan FET-ek esetén a motort úgy kell tudni forgatni, mint kikapcsolt Vezérlőnél (viszonylag könnyedén).
Ha a motor erősen fog, melegszik, akkor a hozzátartozó 4 FET közül, egy vagy több zárlatos!
Ha FET zárlatos, nem képes a Vezérlő kikapcsolni a motor
gerjesztését, ezért minél hamarabb kapcsoljuk ki a motor tápfeszültségét (vagy
az egészet)! Adjunk a motor tápfeszültség bemenetére olyan feszültséget,
ami még nem károsítja a motort folyamatos gerjesztés alatt sem! Ilyen feszültség
a motor alapfeszültsége (ami rá van írva), vagy attól kisebb feszültség.
Bekapcsolt Vezérlő és csökkentett motor tápfesz mellett egyenként kössük ki a
hibás tengely motorvégeit (csak a fázisvégeket, a tekercsközepek maradjanak)! Minden kikötés után kézzel próbáljuk
megforgatni a tengelyét, ha nehéz, ez a fázis jó volt!
Ha a tengely könnyedén megforgathatóvá vált, akkor ahhoz a véghez tartozó FET
zárlatos! A sorkapocs alapján kövessük végig a nyákon a vezetékezést és a
hozzátartozó FET-et cseréljük ki!
A FET-nél szigorúan ugyan olyan típust szabad csak betenni mint a többi (jó) FET!
Eltérő típus, gerjesztési aszimmetriákat (járást) okozhat! A FET
elszigetelésénél különös gondossággal járjunk el, mert rossz szigetelés rafinált
hibákat okozz!!!
Célszerű a kicserélt FETnél (is) műszeresen ellenőrizni a szigetelés épségét! A méréshez ki kell forrasztani a közös sönt ellenállást és ki kell kötni az összes motor végeit (a rossz tengelynél)! Majd a FET zászlója és a hűtőbordához szorító csavar között kell ellenállást mérni (végtelen a megfelelő)! Rossz érték esetén felül kell vizsgálni a csillámlemez és a műanyag szigetelő gyűrű épségét!
Figyelem: a közös söntellenállás kiforrasztása nélkül, és bekötött motorvégekkel, hibás értéket mérünk (zárlatot)!
Figyelem! Ügyeljünk a teszt alatt (is) a feszültség alatt lévő, szabadon csapódó vezetékvégekre! Rossz helyre érkezve a Vezérlőben súlyos károkat okozhat !
Zavarvédelem:
A H1 Vezérlő erősebb zavarvédelemmel rendelkezik mint a Profi1-es Vezérlő. Ez a zavarvédelem csak akkor tud megfelelően működni, ha a digitális tápfeszültség és a motorok tápfeszültsége külön transzformátorokról működnek! A motorok által keltett zaj nem juthat be a digitális oldalra!
Elégtelen tápszűrés esetén (minimum 1000 uF szükséges), vagy nagyon erős zajforrás közelében (pl. erősen szikrázó marómotor, ívhegesztő, fénycső, stb.) felléphetnek impulzus zavarok (többlet vagy hiány a léptetéseknél)! Ha ilyen gyanú merül fel, akkor meg kell vizsgálni a környezetben lévő villamos zajforrásokat:
- Maró motor kefeszikrázásait,
- Hegesztő trafó működését a közelben,
- Porelszívó szikrázását,
- stb.
Lehetőség szerint meg kell szüntetni a zajforrást (kefe csere, zavarszűrő beépítése a 230V-os tápvezetékbe, másik konnektorról üzemeltetni, stb.)! Érdemes a digitális tápvezetéket árnyékoltan szerelni (az árnyékolást a GND-re kell kötni, áram nem folyhat rajta)!
Durva zavar esetén az egyes tengelyek LED-jeiben ritmuszavar figyelhető meg:
(normál pacemaker)
A felvillanások sorrendje változhat (nem érdekes, az egyes rezonátorok pontatlansága miatt), sebessége függ a Config beállításoktól is! A tengelyen belüli szabálytalanság elégtelen zavarvédelemre utal!